Min elev er autist
Denne side er skabt til dig som lærer eller pædagog, der ønsker at forstå og støtte din autistiske elev eller studerende. Her finder du nøje udvalgte foldere, links, videoer og en introduktion til autismens verden – alt det, vi som autister selv ville ønske, vores undervisere havde haft adgang til, da vores rejse begyndte. Vi guider dig til ressourcer fra vores autistiske perspektiv, som kan hjælpe dig med at skabe et støttende læringsmiljø.
Ved at blive støttemedlem af Autisme- og Aspergerforeningen bidrager du til at skabe flere autistiske fællesskaber og udbrede vigtig viden, der kan støtte autister, deres familier og professionelle som dig.
Bliv støttemedlem i dag og vær med til at gøre en forskel!
Foldere til dig, men vi har mange flere på hjemmesiden.
Autisme er
Autisme er en neurologisk forskellighed, som påvirker hele vores system. For mange af os har det stor betydning for, hvordan vi fungerer i dagligdagen. Som autister oplever vi verden på en anden måde og har brug for struktur, forudsigelighed og ro for at kunne navigere i hverdagen. Med den rette viden og støtte kan vi trives og bidrage til samfundet på vores egne præmisser.
Kommunikation kan være en stor udfordring for os, da vi ofte har svært ved at aflæse sociale signaler som kropssprog og ansigtsudtryk. Vi forstår ofte konkret og direkte tale bedre end implicit eller abstrakt kommunikation, som kan skabe forvirring.
Fleksibel tænkning, evnen til at skifte mellem opgaver og tilpasse os ændringer, kan også være svært. Rutiner og forudsigelighed giver os tryghed, mens uforudsete ændringer kan skabe stress og uro.
Social interaktion er ofte udfordrende for os, da vi kan have svært ved at opfatte sociale normer og uskrevne regler, hvilket kan påvirke vores evne til at opbygge relationer. Mange af os ønsker relationer, men vi har brug for en anderledes tilgang og forståelse fra vores omgivelser.
Vi oplever også ofte sensoriske udfordringer, hvor sanseindtryk kan være overvældende eller intenst eftertragtede. Planlægning og organisering (eksekutive funktioner) kan være svært at håndtere, og vi bliver hurtigt udtrættet, når vi presses for meget i sociale eller sensorisk krævende situationer.
Hvor kan jeg forstå og støtte den autistiske elev bedre?
Som autistiske elever har vi ofte brug for struktur og tydelig kommunikation, og det er her vores afkrydsningsskemaer kan være en stor hjælp. Skemaerne "Min autisme," "Mine skolebehov – indskoling/mellemtrin" og "Mine skolebehov – udskoling/ungdomsuddannelser" er designet til at give dig som lærer eller pædagog et klart øjebliksbillede af vores behov og udfordringer. Ved at bruge skemaerne kan du og vi sammen få en dialog om, hvad der fungerer bedst for os i skolen – alt fra struktur og rutiner til, hvordan vi håndterer pauser og opgaver.
Disse skemaer er en guide til at forstå vores måde at lære på og tilpasse undervisningen efter vores behov. Da vores funktionsniveau kan ændre sig over tid, hjælper afkrydsningen med at opdatere vores støtte og justere undervisningen løbende. Ved at bruge skemaerne sammen kan vi skabe et miljø, hvor vi trives og får mulighed for at udvikle os på vores egne vilkår.
Min autisme-skemaet (opfølgning anbefales):
Mine behov-skemaet (Indskoling og mellemtrin):
Mine behov-skemaet (udskoling og ungdomsuddannelse):
Links
Autisme- og Aspergerforeningen
ASF-klasser på ungdomsuddannelser
VISO (Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation
Videoer
Inside Our Autistic Minds- Forståelse & samtalestarter i udskolingen
Explaining Asperger's/Autism - Christian A. Stewart-Ferrer (PART 1/2)
Explaining Asperger's/Autism - Christian A. Stewart-Ferrer (PART 2/2)
The reason I jump/Derfor hopper jeg - Filmstriben (gratis)
Antons lille gryde - forståelse & samtalestarter i indskolingen (filmcentralen)
Vores Liv med autisme” fra TV2 Play og MIT CFU
Autistiske rollemodeller: Små film der fungerer som eksempler på mennesker med autisme (gratis)