Overordnet bakker Autisme og Aspergerforeningen bakker op om ekspertgruppens syv anbefalinger, der har til formål at flytte fokus fra bureaukrati til handling, styrke forebyggelse og skabe fleksible støttetilbud. For at sikre, at de gavner autistiske elever, peger vi på nødvendige justeringer, herunder klare autismetilpasninger, specialistviden og tilstrækkelige ressourcer.
Ny pædagogisk‐didaktisk handleplan
Hvad anbefales? Handleplaner med konkret fokus på ændringer i læringsmiljøet, opfølgning mindst hver 3. måned, og inddragelse af PPR, hvis skolen ikke selv kan løse udfordringerne.
Vores synspunkt: Vi hilser det velkommen, at man lægger op til hyppigere, praksisnære opfølgninger frem for halvt årlige vurderinger. Vores anbefaling er at man husker at inddrage elevens perspektiv i udarbejdelsens af handleplan. Skolerne kan benytte vores gratis ”Mine Skolebehov”-skema (tilgængeligt på vores hjemmeside) for at inddrage til elevperspektivet i handleplanen.
Ophævelse af 9-timersgrænsen
Hvad anbefales? Grænsen mellem almen‐ og specialundervisning fjernes, så der ikke længere kræves pædagogisk‐psykologisk vurdering (PPV) ved ni ugentlige støttetimer.
Vores synspunkt: Fleksibiliteten til at tildele støtte efter elevens aktuelle behov i stedet for fastlagte klokkeslæt er en klar gevinst for mange autistiske elever med svingende funktionsniveau. Samtidig må vi sikre, at den faglige vurdering ikke forsvinder helt, men integreres fx med PPR tæt på praksis som VIBUS har anbefalet.
Autisme og Aspergerforeningen opfordrer UVM til i al kommunikation klart at aflive forældrefrygten om, at elever mister adgang til specialtilbud, når 9-timers-PPV’en afskaffes. Det skal fremgå, at:
- Adgangen til specialistindsatser fastholdes gennem den pædagogisk-didaktiske handleplan og løbende, korte PPR-tjek a la ”mini-PPV ’er”.
- Forældrenes ret til at anmode om ny vurdering og klage til kommunalbestyrelse eller Klagenævnet for Specialundervisning er uændret.
Dermed sikres både fleksibilitet i støttetimerne og kontinuerlig faglig vurdering samt retssikkerhed for alle elever. Det er vigtigt at ministeriet er klar i sin kommunikation, da det kan give stor usikkerhed i forældregruppen.
Forstærket undervisning ”mellemformer”
Hvad anbefales? Statstilrettede tilbud om forstærket undervisning i almenklassen skal forebygge behovet for segregeret specialundervisning.
Vores synspunkt: At skabe flere differentierede tilbud i klassens ramme kan øge inklusionen. Mellemformerne forudsætter både et tilstrækkeligt personaleantal og målrettet kompetenceløft i autismepædagogik. Uden disse forudsætninger risikerer “mellemformen” blot at blive et tyndt specialtilbud hvor eleverne ikke vil reelt trives. Kort sagt vil man have børn med specialiserede behov i almen, så skal der også være voksne med specialiseret viden tilgængelig – aka kompetenceløft til personalegruppen.
Skolens forpligtelser ved fravær
Hvad anbefales? Tidlig kontakt til forældre ved fravær og øget fokus på skoletilknytning.
Vores synspunkt: Tidlig opsporing af mistrivsel kan gribe autistiske elevers tidlige tegn på belastning og sanseudfordringer, før fraværet overstiger det lovpligtige niveau. For at det skal fungere, skal skolerne have:
- Klare procedurer for, hvornår og hvordan kontakt tages.
- Kompetent personale med viden om autisme, tegn på belastning og maskering.
- Tid til meningsfuld opfølgning, så samtaler ikke blot bliver rutineopkald.
Vi anbefaler, at skolen sætter et lavere “trigger‐niveau” for aktivering af handling, da mange autistiske elever viser belastningstegn før de opfylder det formelle fraværskriterium.
Ophævelse af PPV-krav ved revisitation
Hvad anbefales? Ingen ny PPV, hvis eleven fortsætter i samme specialundervisningstilbud.
Vores synspunkt: At undgå unødigt bureaukrati for elever med stabile behov er positivt. Samtidig bør specialistvurderinger ikke skæres helt bort; de kan evt. omstruktureres til kortere, målrettede vurderinger, der understøtter den pædagogiske handleplan og sikrer kontinuitet i indsatsen.
Forældre kan anmode om handleplan og PPR
Hvad anbefales? Forældre får ret til at kræve en pædagogisk-didaktisk handleplan og psykologisk rådgivning.
Vores synspunkt: Det styrker forældrenes mulighed for at sikre rettidig støtte. Men adgangen må ledsages af entydige tidsfrister, transparente sagsgange og mulighed for uvildig klageadgang, så løsninger ikke hæmmes af langsomme eller varierende procedurer i de enkelte kommuner.
Klageadgang til kommunalbestyrelse og Klagenævnet for specialundervisning
Hvad anbefales? Mulighed for at klage over afslag på handleplan eller manglende opfølgning
Vores synspunkt: Forældrenes og barnet retssikkerhed kræver én samlet, brugervenlig pakke med:
- Klare rammer og korte sagsgange, så klager behandles inden for fastsatte tidsfrister.
- Uvildig rådgivning, der guider forældre gennem hele klageprocessen, inkl. støtte til dokumentindsamling og formulering af klage.
- Tydelige, online vejledninger, let tilgængelige og overskuelige for alle – også dem med sproglige eller eksekutive udfordringer.
Ved at samle disse elementer sikres, at selv forældre med nedsatte eksekutive funktioner (planlægning, overblik, tidsstyring) har reel mulighed for at iværksætte og følge en klage.
Samlet anbefaling
For at realisere ekspertgruppens gode intentioner og sikre reel gevinst for autistiske elever foreslår vi disse fem tiltag:
- Handleplaner med fokus på elevperspektivet i udarbejdelsen.
- Målrettet efter- og videreuddannelse af lærere, pædagoger og PPR i autismepædagogik.
- Omstrukturering, ikke afskaffelse, af PPV-processen, så vurderingerne bliver kortere, hyppigere og bedre koordineret med handleplanen.
- Øremærkede midler til både ekstra personale, efteruddannelse og materialer, der gør det muligt at arbejde praksisnært og fleksibelt.
- Én samlet klage- og rådgivningspakke med klare tidsrammer, uvildig vejledning og online vejledninger, der også kompenserer for eksekutive udfordringer.
Autisme og Aspergerforeningen bakker op om ekspertgruppens ambitioner om at gøre inklusion i folkeskolen mere dynamisk, praksisnær og fagligt funderet. Samtidig vil vi løfte pegefingeren over for, at ingen af intentionerne kan realiseres uden tilstrækkelige, øremærkede ressourcer og en ramme med mindre klassestørrelser end der ses i dag. Uden nok fagpersoner – samt klasser, hvor sansebelastede elever ikke drukner i mængden – risikerer selv den bedste handleplan at forblive god teori. Vi opfordrer UVM til at forankre krav om kompetenceløft og faste loft over klassestørrelser i lovgivningen samt afsætte tilstrækkelige puljemidler til inklusion, så visionerne om reel inklusion bedre kan realiseres.